Friday, July 27, 2018

RAHAMAT

Hasil gambar untuk rahmat



QS. Ar- Rad’ : 118-119

Jikalau Tuhanmu menghendaki, tentu Dia menjadikan manusia umat yang satu, tetapi mereka senantiasa berselisih pendapat,
Kecuali orang-orang yang diberi rahmat oleh Tuhanmu. dan untuk Itulah Allah menciptakan mereka. kalimat Tuhanmu (keputusan-Nya) telah ditetapkan: Sesungguhnya aku akan memenuhi neraka Jahannam dengan jin dan manusia (yang durhaka) semuanya.


QS : Asy-Syurra : 8

Dan kalau Allah menghendaki niscaya Allah menjadikan mereka satu umat (saja), tetapi Dia memasukkan orang-orang yang dikehendaki-Nya ke dalam rahmat-Nya. dan orang-orang yang zalim tidak ada bagi mereka seorang pelindungpun dan tidak pula seorang penolong.


2/218 à syarat mendapat Rohmat : Iman – Hijrah - Jihad
              (Lima Perintah Rasul à Wujud Iman)

CIRI-CIRI YANG MENDAPAT ROHMAT è 9/71 – 72

71. Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, sebahagian mereka (adalah) menjadi penolong bagi sebahagian yang lain. mereka menyuruh (mengerjakan) yang ma'ruf, mencegah dari yang munkar, mendirikan shalat, menunaikan zakat dan mereka taat pada Allah dan Rasul-Nya. mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; Sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. 72. Allah menjanjikan kepada orang-orang mukmin, lelaki dan perempuan, (akan mendapat) surga yang dibawahnya mengalir sungai-sungai, kekal mereka di dalamnya, dan (mendapat) tempat-tempat yang bagus di surga 'Adn. dan keridhaan Allah adalah lebih besar; itu adalah keberuntungan yang besar.

1.   Saling Tolong menolong
Contoh :
Ø Tamu Rasulullah yang meminta makan sehingga diserahkan kepada sahabat
Ø Penyambutan kaum anshor terhadap Muhajirun
Ø Dalam perang yarmuk jaman Ustman bin Affan memberikan air kepada yang luka syahid
2.   Amar Ma’ruf Nahyil Munkar à kewajiban dakwah
3.   Menegakkan Sholat
4.   Menunaikan Zakat
5.   Taat kepada Allah dan Rasul
6.   Syurga dan RIDLO ALLAH à Pahala 
98/7 – 8 è Surga = Ridlo à             1. Iman
                                                2. Amal Sholeh
                                                3. Hanya Takut kpd Allah

9/100 è Wujud RIDLO à Muhajirin dan Anshor
(Harta, Keluarga, pekrjaan à kurang bernilai)

Orang-orang yang terdahulu lagi yang pertama-tama (masuk Islam) dari golongan muhajirin dan anshar dan orang-orang yang mengikuti mereka dengan baik, Allah ridha kepada mereka dan merekapun ridha kepada Allah dan Allah menyediakan bagi mereka surga-surga yang mengalir sungai-sungai di dalamnya selama-lamanya. mereka kekal di dalamnya. Itulah kemenangan yang besar.

57/28 è orang yang beriman à diberi ROHMAT 2 X

Hai orang-orang yang beriman (kepada Para rasul), bertakwalah kepada Allah dan berimanlah kepada Rasul-Nya, niscaya Allah memberikan rahmat-Nya kepadamu dua bagian, dan menjadikan untukmu cahaya yang dengan cahaya itu kamu dapat berjalan dan Dia mengampuni kamu. dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang


No comments:

Post a Comment